Pentru copywriteri sau creatori de conținut (seo, articole, reclame etc) și nu pricep de ce textele lor nu vând… nimic!
CONCRET de CONCRET 
Primesc în fiecare zi câte un email cu explicații concrete, în care mi se spune concret cum voi deveni un marketer concret dacă cumpăr cel mai concret curs… în care toate explicațiile sunt abstracte?!?
Pe scurt…
Când explici ceva CONCRET trebuie să te bazezi în exprimare pe ceea ce oamenii pot vedea auzi, simți și experimenta în acel moment, prin interpretări simple și exacte.
Când explici ceva concret te rezumi doar la fapte și prezinți pe scurt ordinea acestora;
În explicații concrete nu trebuie să-l pui pe cititor în situația de a face deducții sau reflecții cu privire la text.
Când scrii texte concrete te rezumi la ce trebuie să facă prin acțiuni și nu dai apoi explicații în care-l pui să aleagă, testeze ori să observe ceva.
Un om cu stil de gândire concretă va pricepe foarte greu metaforele, analogiile sau explicațiile prea abstracte.
Concretul este ceva specific, precis, bine determinat care există în realitate.
Explicațiile concrete sunt descrise în pași exacți de acțiune.
În descrieri concrete nu faci apel la imaginație.
Vorba lui Jean Piaget: “Nu implica procese mentale de gândire în descrieri și fapte concrete.”
Concreții nu înțeleg mesajele ambigue sau cum să citească printre rânduri.
Concreții nu pot face ușor asocieri de idei.
Concreții sunt mai puțin empatici decât abstracții.
Concreții sunt concentrați pe memorare și reproducere. Asta înseamnă că nu înțeleg și nu știu să facă asocieri și combinații cu informațiile.
Fii cât mai specific și scurt în exprimare.
PS. Este total greșit să folosești copywriting creativ (abstract) pentru clienții cu gândirea concretă.
Nu trimite email-uri în care prezinți un curs în zeci de povești scurte și fără legătură între ele. (apropo de dat cu pumnul în
).

Nu pot nici măcar cei cu gândire abstractă să analizeze acel talmeș-balmeș de informații, darămite cei cu gândire concretă.
Nu le scrie concreților texte prea emoționale ori prea creative pentru că vor avea dificultăți mari să le înțeleagă.
Gândirea concreților tinde spre inflexibilitate și nu are profunzime. Este despre fapte.
A nu se înțelege că concreții sunt mai slabi intelectual decât abstracții.
Concreții rețin exact informația. Abstracții rețin ideea, conceptul.
Concreții sunt, de regulă, mai buni la învățătură decât abstracții.
Concreții au meserii ca: doctori, programatori, matematicieni, judecători, etc.
“Poveștile pe care oamenii le găsesc mai convingătoare sunt simple; mai degrabă concrete decât abstracte” – Daniel Kahneman
Concreții înțeleg mai greu generalizările, glumele și sarcasmul. Nu au imaginație bogată și sunt de regulă mai rigizi.
Concreții interpretează cuvintele la modul propriu, neînțelegând prea bine apropourile, figurile de stil sau asocierile.
– Ești un pui, dragă…
– Cum adică sunt un pui?
– Sunt om… zise concretul…
– Cum adică sunt un pui?
– Sunt om… zise concretul…
Gândirea concretă aranjează informațiile pe sertare în mod ierarhic sau cronologic.
Ca un fel de cuprins al unui manual.
Sunt concentrați pe memorare și reproducere. Asta înseamnă că nu înțeleg și nu știu să facă asocieri și combinații cu informațiile.
PS. despre cum trebuie să-i scrii în texte clientului tău, vei găsi în ghidul Buyer Persona.
Din punctul meu de vedere sunt trei situații concrete diferite:
– vorbire/scriere concretă;
– lucrurile concrete (masă, scaun etc);
– gândirea concretă;
– vorbire/scriere concretă;
– lucrurile concrete (masă, scaun etc);
– gândirea concretă;
Și despre cum poți ști care-s concreții sau abstracții… într-o altă postare

PSS. marea greșeală a celor care scriu texte o fac după propria gândire și nu după gândirea și înțelegerea clienților pentru care scriu acele texte…